Oosterhamriktracé: alternatief is van de baan.

on

Oosterhamriktracé: alternatief is van de baan. Laat je stem horen!

Zoals ook op deze site is aangekondigd is er 10 mei a.s. een inloopbijeenkomst van gemeente en provincie over de vervanging van de Gerrit Krolbrug en de ontsluiting van de ring naar het UMCG door de Oosterhamrikzone. Wat duidelijk is, is dat de Gerrit Krolbrug vervangen zal worden door een brug waarover zowel auto’s of fietsers kunnen. De brug zal iets hoger worden, zodat hij minder vaak open hoeft. Hoe de brug precies wordt vormgegeven is nog niet bekend. Er zal spoedig een besluit vallen. Het  betekent echter niet dat hij in de toekomst niet kan worden afgesloten voor autoverkeer. De ontsluiting van de ring door de Oosterhamrikzone is een lastiger verhaal. Omdat de ontsluiting belastend is voor de wijken hebben we samen met de Oosterparkwijk en de woonschepen een alternatief voorgesteld in de vorm van een fietsverbinding langs de busbaan vanaf P&R Kardinge en openstelling van de busbaan voor bestemmingsvrachtverkeer. Uit ons laatste gesprek met de projectmanager moeten we helaas concluderen dat het alternatief wat het college betreft van de baan is. Een onderzoeksrapport van Arane wijst uit dat en autoverbinding (de gemeente spreekt telkens van een ‘robuust wegennet’) de enige oplossing is voor een duurzame ontsluiting van het UMCG voor zijn bezoekers. Dat verklaart waarom komende dinsdag ons alternatief door gemeente en provincie niet nader uitgelicht zal zijn. Waarborg van buurtbelangen Vanzelfsprekend zijn we teleurgesteld. We hebben nog steeds sterk onze twijfels over de noodzaak van een auto-ontsluiting. Het is een politieke discussie, waar de gemeente zo zijn opvatting over heeft. We hebben overigens het gevoel dat er vooral naar deze oplossing toe-geredeneerd is en dat de wensen van het UMCG wel erg zwaar wegen. Van de toezegging dat ons alternatief als gelijkwaardige mogelijkheid in het traject betrokken wordt is helaas niets terechtgekomen. Ook zijn ondanks ons verzoek – de mogelijke knelpunten van een ontsluiting nog niet onderzocht. Komt het verkeer niet vast te staan bij de Kapteynbrug? Welke straten worden bij een ontsluiting extra zwaar belast? Hoe groot is de kans op files tijdens de spits? Dat steekt. In het vervolgtraject zal het vooral zaak zijn te bewaken dat de belangen van onze buurt zoveel mogelijk gewaarborgd worden. Dat betekent zo min mogelijk overlast voor omwonenden, garantie dat een eventuele ontsluiting niet ten koste gaat van parkeergelegenheid (bv. de parkeerplaatsen aan de Oosterhamrikkade  noordzijde)  en waarborgen  tegen sluipverkeer. In één van de voorgestelde varianten komt al het verkeer (bussen en auto’s in beide richtingen) langs de Oosterhamrikkade  noordzijde.  Deze variant moeten we echt niet willen! Het is van groot belang telkens op onze belangen te blijven hameren.

Laat dinsdag 10 mei je stem horen!

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Catharina Heida schreef:

    Ik snap de redenering van de gemeente niet. Ik woon al 10 jaar in de Van Hamelstraat. Ik heb al 3 makkelijke routes naar de ring: via de Bedumerweg, via de Gerrit Krol brug richting Kardinge en via Zaagmuldersweg, Damsterdiep en Europaweg. Dat zijn voor mij de ontsluitingen naar buiten de stad, maar zijn andersom ook de ontsluitingen naar de stad en UMCG.
    De parkeerproblemen in onze buurt zijn enorm. Mijn auto staat minstens 19 van de 20 keer dat ik thuiskom in een andere straat dan mijn eigen straat.
    Wat is er tegen op een P&R bij Kardinge met een snelle bus naar het UMCG? De busbaan werkt prima. Die gebruik ik zelfs liever dan de fiets, als ik naar het station moet voor een treinreis.
    Veel meer verkeer over de huidige busbaan zorgt voor lawaaioverlast en vervuiling door meer verkeer, onveiligheid op een druk gebruikte fietsroutes en waarschijnlijk verlies van nog meer -al zo schaarse- parkeerruimte.

  2. Joost schreef:

    Helder Michiel.
    Iedereen opletten geblazen….

  3. Joost schreef:

    Helder Michiel.
    Iedereen opletten geblazen…..@xs4all.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *