Op 6 maart a.s. organiseert de Raadscommissie Beheer en Verkeer om 20.00 uur een hoorzitting in onze buurt over de plannen rondom het Oosterhamriktracé en de Korreweg. De bijeenkomst vindt plaats aan de Oosterhamrikkade zz 119. De Raadscommissie wil graag van de omwonenden weten wat zij van de plannen van het college vindt. De Raad zal binnenkort namelijk moeten besluiten of de plannen volgens het voorstel moeten doorgaan. Het is van belang dat we op deze avond als buurt van ons laten horen. Iedereen die wil, kan spreken. Formeel aanmelden hoeft niet, het karakter van de avond is informeel. Als buurtoverleg zullen we zeker het woord voeren.
Ook als je niet wil spreken is het zinvol om erbij te zijn. Het is belangrijk dat de Raad ziet dat de buurt niet onverschillig is, maar bezorgd om de gevolgen voor de woonomgeving. Zij die spreken kunnen ook wel een steuntje inde rug gebruiken.
besluit
Het college heeft onlangs besloten de variant splitsing verder uit te werken. Dat betekent dat er een ontsluitingsweg komt voor autoverkeer van de ring naar het UMCG langs de Oosterhamrikkade n.z. Qua drukte is deze weg dan vergelijkbaar met de Bedumerweg of Hoendiep (11.000 verkeersbewegingen per dag). De bussen gaan voortaan door de Oosterparkwijk. Door de ontsluitingsweg zal het langs onze buurt ook aan de Heymanslaan en Oosterhamriklaan aanzienlijk drukker worden.
De Korreweg wordt een fietsstraat. Auto- en fietsverkeer worden gemengd. Fietsverkeer zou hierbij voordeel hebben, omdat fietsers meer ruimte hebben en autoverkeer wordt ontmoedigd.
kritiek
Als buurtoverleg zijn we kritisch over deze plannen. Het realiseren van een ontsluitingsweg door een woonomgeving is niet van deze tijd. Buurtbewoners hebben nauwelijks voordeel van de plannen, maar er zijn wel veel grote nadelen. De weg brengt geluidshinder met zich mee en vervuiling door uitstoot van fijnstof- en stikstofdioxide. Er verdwijnen veel parkeerplaatsen (ruim 130), terwijl onze buurtbewoners de parkeerruimte zo hard nodig hebben. Het is niet duidelijk hoe verkeersstromen in de buurt voortaan gaan lopen, maar dat er grote veranderingen optreden is onmiskenbaar. Ook is niet duidelijk wat de veranderingen aan de Korreweg betekenen voor de bereikbaarheid van woonverkeer en voor de verkeersveiligheid. Of het voldoende veilig is voor fietsers op deze lange rechte weg is de vraag.
Uit de variantenstudie blijkt dat het rendement dat de ontsluitingsweg zou moeten opleveren niet groot is. Op de Petrus Campersingel en de J.C. Kapteijnlaan is zelfs nauwelijks gunstig resultaat te verwachten. Het aanleggen van de ontsluiting is peperduur, met name omdat er een nieuwe brug moet komen over het Van Starkenborgkanaal. Deze zou dan ter hoogte van de Vinkenstraat gebouwd worden.
We vinden daarom dat de gemeente deze plannen niet verder zou moeten doorzetten. Gaat de Raad onvoorwaardelijk akkoord, dan worden grote problemen voor de woonomgeving vooruitgeschoven. Wil de Raad desalniettemin instemmen met het besluit, dan verlangen wij zoveel mogelijk duidelijke waarborgen, waardoor de nadelen van de veranderingen zoveel mogelijk worden beperkt.