Gemeenteraad kiest voor hoge brug bij vervanging van de Gerrit Krolbrug

on

Gisteren (13 oktober 2021) heeft de gemeenteraad gestemd over de te vervangen Gerrit Krolbrug. Het ging om de vraag of de raad zou kiezen voor een hoge brug (4,5 m.), die door het college als voorkeursvariant is aangedragen of voor een lagere bug van 3 m, die door het Gerrit Krolbrugcomité (een comité van bewonersorganisaties) is aangedragen. De raad koos helaas voor de hoge brug. De raad was tot op het bot verdeeld. De coalitiepartijen (D66, GroenLinks, ChristenUnie en Pvda) vormden een front en stemden vóór. De hele oppositie was tegen.

teleurstelling

De uitslag is voor bewoners (de gebruikers van de brug) zeer teleurstellend. De handtekeningenactie van de bewonersorganisaties leverde meer dan 5.000 handtekeningen op, maar dat mocht dus niet baten. Het argument van de coalitiepartijen om te kiezen voor een hoge brug is dat deze veiliger zou zijn voor de scheepvaart. Overtuigend is dit argument niet. Zo is niet duidelijk aangetoond dat een lage brug vaker wordt aangevaren dan een hoge brug en is het twijfelachtig of de hogere brug duidelijk minder vaak open hoeft dan een lage brug. De coalitiepartijen lijken met dit besluit de belangen van de scheepvaart te verkiezen boven die van de bewoners van de stad. Zij menen overigens dat de brug ondanks de hoogte wel gebruikersvriendelijk is.

Het is aan de minister om over de brug een definitief besluit te nemen. De steun van de gemeenteraad voor de hoge variant zal niet helpen om de minister op andere gedachten te brengen.

moties

Er zijn naast het raadsbesluit verschillende moties aangenomen. Zo wordt in één van de moties bij Rijkswaterstaat aangedrongen ervoor te zorgen dat de brug niet vaker open gaat dan echt nodig is. Een andere motie dringt erop aan dat de brug ‘aan hoge esthetische eisen voldoet’ (het moet een mooie brug worden). Verder moeten bewoners bij het ontwerpproces worden betrokken. De hellingen aan weerszijde van de hoge brug moeten zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn en er moet gedacht worden aan een mogelijkheid om tijdens een brugopening te schuilen. Er moet ook bekeken worden of de brug breder kan dan het huidige ontwerp.

De brug zal op zijn vroegst in 2026 gereed zijn. Naar een tussentijdse oplossing voor de kapotgevaren brug wordt nog gezocht. De loopbruggen aan weerszijden van de brug komen ook terug in het nieuwe ontwerp.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.