Ambitieuze plannen voor de Oosterhamrikzone

on

Onlangs heeft het college van Burgemeester en Wethouders een ambitieus toekomstbeeld voor de Oosterhamrikzone gepresenteerd. Er gaat flink gebouwd worden en als het aan het college ligt krijgen  de wijken rondom het Oosterhamrikkanaal een nieuwe auto-ontsluiting naar de ring. Er komt een fietsverbinding van en naar het noordoostelijk deel van  de stad als onderdeel van de zogenaamde Kardinge-as. Bij de plannen is vooral ook aandacht voor vergroening van de Oosterhamrikade. Het college heeft daarbij ook oog voor verbinding van de Korrewegwijk met de Oosterparkwijk. De huidige busverbinding langs het Oosterhamrikkanaal wordt verplaatst naar de Oosterparkwijk.

Transitie

De Oosterhamrikzone is al lang in transitie. Zo zijn aan onze kant van de Oosterhamrikkade vele gezinswoningen (stadsvilla’s) en appartementen gerealiseerd. Aan de overzijde zijn verschillende enorme bouwcomplexen verrezen. Van een gebied voor bedrijven is de Oosterhamrikzone een woongebied geworden. De openbare ruimte is daarbij niet veranderd en is hoognodig toe aan een opknapbeurt. Het college ziet kansen om van de Oosterhamrikzone een gebied te maken ‘met groene en veilige straten, waar je kunt wonen, werken en leven’. Wie de toekomstvisie leest, ziet dat er vooral flink gebouwd gaat worden aan de kop van de kade, in de buurt van het Van Starkenborghkanaal. Dat is aan onze kant van het kanaal bij de Antillenstraat en in de Oosterparkwijk aan de Struisvogelstraat en de Paradijsvogelstraat. Het gaat al met al om zo’n 1.000 nieuwe woningen.

Ontsluitingsweg en verzet

Belangrijk onderdeel van de plannen is een wijkontsluitingsweg van ons deel van de Korrewegwijk en de Oosterparkwijk naar de ring. Eerder wilde het college er een drukke autoweg van maken om het UMCG voor al het autoverkeer uit het noordoostelijk deel van de stad te ontsluiten. Na (onder andere) felle protesten van bewoners heeft de gemeente dit onzalige plan gelukkig verlaten. Er wordt in de nieuwe visie van het college zelfs nadrukkelijk afstand van gedaan.

Het college bedacht eerder ‘de doorwaadbare stad’ als ideaal voor het autoverkeer in Groningen. Dat betekent dat je op de meeste plaatsen in de stad met de auto maximaal 30 km per uur mag rijden. Het college beloofde daarbij dat er door de Oosterhamrikzone geen nieuwe autoweg zou komen, als uit het verkeersplan voor de stad zou blijken dat vermindering van verkeersdruk ook zonder nieuwe weg bereikt zou worden. Samen met de Oosterparkwijk en de woonschepen hebben wij toen een alternatief plan ingebracht, de Groene Oosterhamrikzone waarin geen ontsluitingsweg zou komen, maar in plaats daarvan alleen een nieuwe fietsverbinding. Ons alternatief belast de leefomgeving niet, is (veel) goedkoper en biedt meer mogelijkheden voor vergroening van de Oosterhamrikkade.
Uit de cijfers van de gemeente bleek uiteindelijk dat ook zonder nieuwe autoroute forse vermindering van verkeersdruk voor de stad bereikt zal worden. Toch heeft het college aan de autoweg vastgehouden omdat deze nodig zou zijn vanwege de vele nieuwe toekomstige bewoners van de Oosterhanrikzone. Benadrukt wordt dat de nieuwe weg alleen bedoeld is voor bewoners van de omliggende wijken (Korrewegwijk en Oosterparkwijk).

Uitwerking plannen

Volgens de plannen komt de nieuwe autoweg aan onze kant van het Oosterhamrikkanaal. Op deze weg mag dan maximaal 30 km per uur worden gereden. Ook de nieuwe fietsverbinding wordt hierlangs geleid. De huidige busverbinding wordt verplaatst naar de Oosterparkwijk. Die voert door de Vinkenstraat en de E. Thomassen à Thuessinklaan en doorkruist het Wielewaalplein.
In de groene ontwikkeling van de Oosterhamrikkade liggen kansen. Als de plannen worden ontwikkeld zoals het college ons voorspiegelt, kan de leefomgeving er aan de Oosterhamrikkade ondanks toename van verkeer toch op vooruit gaan. Het college ambieert ook de Oosterparkwijk en Korrewegwijk meer met elkaar te verbinden. Daarvoor wordt met name de Oliemuldersbrug verplaatst naar het verlengde van de Hamburgerstraat. Op de plek van de Oliemuldersbrug komt dan een nieuwe brug om het auto- en fietsverkeer naar de overkant (en terug) te geleiden.

Invoegen autoweg en knelpunten

De plannen klinken mooi, maar het invoegen van een ontsluitingsweg in de Oosterhamrikzone is bepaald geen gemakkelijke opgave. Inpassingsproblemen zijn tot nu toe steeds vooruit geschoven en concrete oplossingen zijn nog niet in beeld. In de komende fase wil de gemeente ‘kaderstellende ontwerpen’ maken. Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoe de ontsluitingsweg met fietsverbinding langs de Oosterhamrikkade gerealiseerd kan worden, welke  knelpunten er daarbij ontstaan en hoe die kunnen worden verholpen. Uiteraard wordt ook bezien hoe de nieuwe busverbinding door de Oosterparkwijk gelegd kan worden en wat daarvan de effecten zijn voor de leefomgeving. Als buurtoverleg worden wij samen met de Woonschepen Oosterhamrikanaal en de Bewonersorganisatie Oosterparkwijk bij de ontwerpen betrokken en krijgen wij gelegenheid kritische vragen te stellen.

Stip op de horizon

De plannen zijn alleen te realiseren als er een nieuwe brug komt voor auto’s fietsers en bussen over het Van Starkenborghkanaal. Deze brug is nu gepland ter hoogte van de Vinkenstraat. Voor de vervanging van de brug moet het rijk betalen. Het rijk richt zich nu echter op de hoognodige vervanging van de Gerrit krolbrug en de Paddepoelsterbrug. Vervanging van de Busbaanbrug is voor het rijk niet urgent en daarom voorlopig niet aan de orde. De plannen van het college zijn daarom bedoeld voor de lange termijn. Volgens het college moet gedacht worden aan 15-20 jaar.

Komt de nieuwe brug wel in zicht, dan zal er ook veel geld moeten komen voor de verdere uitwerking van de plannen. Geld is een voorwaarde voor het zetten van projectstappen. Hoe diep zijn de zakken van de gemeente? Zijn er straks voldoende middelen om de vergroening van de Oosterhamrikkade te realiseren?  Worden bij gebrek aan geld de mooie beloftes voor de wijken niet als eerste geslachtofferd? Gaat een ander college met andere idealen en prioriteiten de plannen uiteindelijk wel voortzetten? Kortom: de plannen voor de lange termijn zijn ambitieus met oog voor de stad en de leefomgeving. Ze zijn echter bepaald niet zonder haken en ogen. Voor verschillende knelpunten is nog geen oplossing en de uitwerking is vanwege een gebrek aan (uitzicht op) geld onzeker.

De berichtgeving op Oogtv vind je via deze link.

De PDF met de plannen van de gemeente vind je via deze link.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.